Delphi Prism - instalace a první dojmy

vložil Radek Červinka 17. června 2010 22:22

Konečně jsem se dostal k tomu abych si vyzkoušel Delphi Prism a tak se podělím o pár dojmů. Ale pořád platí, že primárně se zde budu zabývat nativním Delphi (tj. klasickým).

Delphi Prism, je sice kompilátor dialektu Object Pascalu do .NET, ale není původním produktem firmy Embarcadero (i když na něm v současnosti spolupracují), ale firmy RemObjects.com, která ho původně vyvinula pod názvem Oxygene. To je také jeden z důvodů, proč Delphi Prism používá MS Visual Studio Shell, tj. IDE Visual Studia bez konkrétního jazyka. Pokud ale máte již nainstalováno VS (pro Delphi Prism 2010 je podporováno VS 2005 a VS 2008, pro Delphi Prism 2011 i VS 2010) je Delphi Prism nainstalováno do něj.

V tomto textu budu popisovat Delphi Prism 2010. Delphi Prism 2011 podporuje navíc VS 2010, .NET framework 4, vylepšenou podporu pro paralelní programování, Copy a Paste C# kódu jako Delphi Prism Code, obsahuje podporu pro MonoTouch (tzn. pokud ho máte můžete vyvíjet pro iPhone) a další efektové.

Instalace Delphi Prism

Instalační balíček má 300M, pro Delphi Prism 2011 cca 1.7G (obsahuje i C# Develop).

Delphi Prism

Delphi Prism

První důležitou věcí je záložka Project Options - Compatibility.

Delphi Prism

Kompatibilita

Pokud nezaškrtnete na uvedené záložce kompatibilita příslušné škrtadla, připravte se, že ze stávajícího kódu moc nepřeložíte.

Jen jedna poznámka: Delphi Prism opustil konvenci u typů začínat T, např. TForm1. Příkladem nové syntaxe může být vytváření objektu:

var
  frm:Form1;
begin
  frm := new Form1(); // místo Create použijeme new jako v C#
  //frm := Form1.Create(); // jen se zapnutou kompatibilitou
  frm.ShowDialog;
end;

Druhou zásadní věcí je nahrazení procedure a function klíčovým slovem method pro oboje. Pokud zapnete kompatibilitu tak klidně můžete používat původní procedure a function. Osobně nevím, zda to byl dobrý krok: sice mne x-krát štvalo, že musím přepsat procedure na function, na druhou stranu to je pro mne přehlednější.

method frmMain.Dispose(disposing: Boolean);
begin
  if disposing then begin
    if assigned(components) then
      components.Dispose();

    //
    // TODO: Add custom disposition code here
    //
  end;
  inherited Dispose(disposing);
end;

Formulář

Jak vypadá třída formuláře?

namespace WindowsApplication1;

interface

uses
  System.Drawing,
  System.Collections,
  System.Collections.Generic,
  System.Linq,
  System.Windows.Forms,
  System.ComponentModel;

type
  /// <summary>
  /// Summary description for MainForm.
  /// </summary>
  frmMain = partial class(System.Windows.Forms.Form)
  private
    procedure button1_Click(sender: System.Object; e: System.EventArgs);
    method checkBox1_CheckedChanged(sender: System.Object; e: System.EventArgs);
  protected
    method Dispose(disposing: Boolean); override;
  public
    constructor;
  end;

implementation
….

Zapomeňte na DFM soubory, celý popis formuláře je stejně jako v C# a VB.NET v kódu. Díky deklaraci partial class je kód formuláře (např. pro Main.pas) ve Main.Designer.pas (soubor je automaticky upravován IDE):

interface

uses
  System.Windows.Forms,
  System.Drawing;

type
  frmMain = partial class
  {$REGION Windows Form Designer generated fields}
  private
    components: System.ComponentModel.Container := nil;
    button1: System.Windows.Forms.Button;
    checkBox1: System.Windows.Forms.CheckBox;
    menuStrip1: System.Windows.Forms.MenuStrip;
    FileToolStripMenuItem: System.Windows.Forms.ToolStripMenuItem;
    ExitToolStripMenuItem: System.Windows.Forms.ToolStripMenuItem;
    method InitializeComponent;
  {$ENDREGION}
  end;

implementation

{$REGION Windows Form Designer generated code}
method frmMain.InitializeComponent;
begin
  var resources: System.ComponentModel.ComponentResourceManager 
      := new System.ComponentModel.ComponentResourceManager(typeOf(frmMain));
  self.button1 := new System.Windows.Forms.Button();
  self.checkBox1 := new System.Windows.Forms.CheckBox();
  self.menuStrip1 := new System.Windows.Forms.MenuStrip();
…
  // 
  // checkBox1
  // 
  self.checkBox1.AutoSize := true;
  self.checkBox1.Location := new System.Drawing.Point(31, 59);
  self.checkBox1.Name := 'checkBox1';
  self.checkBox1.Size := new System.Drawing.Size(80, 17);
  self.checkBox1.TabIndex := 1;
  self.checkBox1.Text := 'checkBox1';
  self.checkBox1.UseVisualStyleBackColor := true;
  self.checkBox1.CheckedChanged += 
       new System.EventHandler(@self.checkBox1_CheckedChanged);
  // 
  // menuStrip1
  // 
…
end;
{$ENDREGION}

end.

Základní kód programu (ekvivalent obsahu .dpr):

/// <summary>
/// The main entry point for the application.
/// </summary>
[STAThread]
class method Program.Main;
begin
  Application.EnableVisualStyles();
  Application.SetCompatibleTextRenderingDefault(false);
  Application.ThreadException += OnThreadException;
  using lMainForm := new frmMain do
    Application.Run(lMainForm);
end;

Všimněte si použití using. Pro neznalé C#: using je konstrukce, která pro objekty implementující rozhraní IDisposable nahrazuje tuto konstrukci

using f := new FileStream(…) do 
begin
  …
end;

místo

with f := new FileStream(…) do 
try
  …
finally
  if (f is IDisposable) then 
    (f as IDisposable).Dispose();
end;

V .NET normálně uvolňuje objekty Garbage Collector (tj. žádné Free), pokud ale uznáte za vhodné mu pomoci, jde to právě přes using, kdy mu naznačíte, že po konci using může být objekt klidně uvolněn (resp. jeho prostředky už nebudou používány).

Delphi Prism


Nabízíme Delphi školení na různá témata, primárně ve Vaší firmě.

Tagy:

Návody

Komentování ukončeno

Naše nabídka

Partial English version.

MVP
Ing. Radek Červinka - Embarcadero MVP
profil na linkedin, Twitter:@delphicz

Nabízím placené poradenství a konzultace v oblasti programování a vývoje SW.
Dále nabízíme i vývoj speciálního software na zakázku.

Neváhejte nás kontaktovat (i ohledně reklamy nebo burzy práce).

Pokud chcete podpořit tento server libovolnou částkou, můžete použít PayPal. Moc děkuji.

Delphi Certified Developer

O Delphi.cz

Delphi je jediný moderní RAD nástroj podporující tvorbu nativních aplikací pro platformu Win32, Win64 , Mac OSX a na iPhone a Android (s výhledem na další platformy díky FireMonkey) na současném trhu (včetně Windows 8.1).

V současnosti je světová komunita přes dva miliónů vývojářů.

Delphi.cz je nezávislý portál pro uživatele Delphi. Portál není koncipován pro úplné začátečníky, i když i ti se zde nebudou nudit, ale spíše na programátory, kteří již něco znají a chtějí své znalosti dále rozvíjet a sledovat novinky.

Anketa

Poslední komentáře

Comment RSS